Hello ! how can I do this "chord"-grace note ? see image

Capture d’écran 2024-09-30 à 15.50.45

he has written it as if it is a full size chord but he don’t want that. He wants a grace note (or another size, still smaller than 100%)

/joakim

If you’re able, maybe ask the composer if this notation would be OK too? It’s certainly less ambiguous.

Scherm­afbeelding 2024-09-30 om 16.00.55

2 Likes

This is possible, of course, but will take a number of steps (as far as I know). I believe what’s required is to put the tremolo dotted quarter in upstem voice 1; the open-voicing augmented triad eighth in downstem voice 1, with the “grace-note” slash (very hard for me to conceive of it as such, I confess) placed as a line then manipulated in Engrave Mode to be diagonal; and Edit > Remove Reststo…well, remove the rests around that downstem voice.

If the true musical function of that triad is as a grace note, then I totally agree with @hrnbouma about how to show that notationally.

Or just move the grace notes in Engrave mode

Jesper

Full size grace notes

3 Likes

this is the way. thanks

well I actually agree with the composer.
the musicians Do take it as a chord - that is all three notes at one time - but since it’s a three note chord it’s impossible to keep all three notes.
so they let go of the two lower strings and keep the main note…
thank you for proposition !

sincerely,
joakim

:white_check_mark: Score for Jesper!

2 Likes

hehe ! :slight_smile:
thanks you judd for helping out !!!
sincerely,
joakim

1 Like

Läget Joakim?

Jesper Elén

aha ! haha. hej jesper !!!
jo jag lär mig dorico!
vad fint att du är här ! :smiley:

Jodå, varit här sedan 1.0
:grinning:

Jesper

wow. jag tittade lite på 1.0 men stannade ju i finale så länge det gick…

det är imponerande oftast. men visst det finns visa saker, och det som skrämmer min lite mest är att de har en bas som är väldigt basic, och sen gör de ‘case’. som löser case för case. problemet är att jag tror att casen aldrig kommer att ta slut…

men visst, man vet aldrig, och jag kan inte allt ännu.
däremot är det forfarande omöjligt för mig att göra mina egna partitur…

mina partitur är gjorda i min lispmiljö och jag exporterar de som xml.
men dorico har inte implementerat notehaed>none</notehead… (!).
utan allt måste gömmas för hand. vilket är helt omöjligt i mitt fall.

kommer inte ihåg hur crossover fungerade. men jag tror att det funkar.

o till sist specialsystemet med 9 linjer…

Hoppsan, ja enkelt blir det nog inte. Verkar som max 10 linjer i instrument editorn såfall slagverksstämma med 11 linjer. Men det där måste väl kräva en del extraarbete i Finale också?

Jesper

Edit. Ah 9 linjer var det ju, det går

Lite slarvigt men.

Jesper

1 Like

w-o-w
menar du att systemet med linjerna går?? vad bra !
men de utan huvud, har du gömt manuellt då ?
jag gjorde en notehead setup eller vad det kunde heta med 0%.
jag kunde kanske exportera noterna som inte ska ha huvud med ett speciellt huvud som jag sen väljer i dorico och sätter min nothuve-0%-setup på dem… ? hur har du gjort den tjocka linjen ? det är min gilssande/duration/bindebåge-linje. kan man göra en sån linje där man sen kan kontrollera placeringen ? typ de nere vid noterna som har mellanrum i början o slutet. kan man få bort sånt…?
vore ju väldigt bra om jag kunde använda dorico …

som sagt fantastiskt.
säg lite kort hur du gjort…
j

i finale gick man ju till staff tool och öppnade upp och klickade i eller bort linjer. o satte bredden mellan dem.
jag har haft tre linjer men som är en 5linjerstaff med nr 2 o 4 bortklickade. eller samma där du sparat 3 linjer men ökat bredden på dem…
så den här 9linjegrejen är ju bara att klicka i. men det borde väl vara samma i dorico då… ? var gör man det ??? :smiley:

Här är filen.
Hide note head i engrave mode.

Vanliga glissando lines fast ställt in tjocklek i engraving options
Kan säkert använda Line Tool också.

Joakim.dorico (552.2 KB)

1 Like